Sunday, March 14, 2010

besarnya sebuah kehilangan

tanggal 2.3.2010, seorang bapa yang berjiwa besar telah kembali ke rahmatullah menjelang subuh hari selasa.
segala kesakitan yang ditanggung dan penderitaan yang dialami telah oleh beliau telah berakhir. beliau meninggalkan 7 anak beserta seorang balu. dunia persekitaran  menangisi pemergiannya.

dulu, marahnya tidak disukai. leternya bagai muzik rock yang bingit untuk didengari. tapi semua tentangnya dirindui. terasa sebuah kekosongan. tatkala memandang kerusi tempat yang beliau selalu duduk  berehat sambil menonton televisyen., tatkala melihat mesin kayu yang menjadi nadi perjuangannya mencari rezeki, tatkala mendengar tangisan cucu-cucu yang rapat dan manja dengannya, tatkala menjawab setiap persoalan yang diajukan anak-anak kecil itu...terasa hati disentap-sentap. jiwa terluka menangisi sebuah pemergian.

terasa bagai ada satu ruang kosong di jiwa. sebuah pemergian yang meninggalkan impak yang besar. sesungguhnya jiwa pelu tabah. setiap yang pergi x akan kembali. setiap yang bernyawa  pasti akan pergi.
janji Allah itu adalah sesuatu yang pasti. tiada satu pun manusia di dunia ini yang berkuasa melawan ajal.
sendiri memujuk diri. sendiri berkata-kata dalam sepi. tiada yang mampu mengubat sebuah kehilangan dan duka yang dialami ini.

akan ku isi semua kekosongan ini dengan sedekah dan doa seorang anak kepada bapanya. semoga arwah ayahku, Hasan bin Arshad, ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.amin

No comments:

Post a Comment